Obiectivele specifice ale proiectului sunt in concordanta si contribuie la atingerea obiectivelor specifice aferente DMI 2.2 prin activitatile propuse a se realiza si rezultatele asteptate ca urmare a implementarii proiectului.
Proiectul vizeaza 2 abordari diferite, aflate in raport de complementaritate:
- Operatiunea remedial/corectiva: se adreseaza persoanelor care parasesc timpuriu scoala, respectiv personalului responsabil de totalitatea actiunilor ce contribuie la prevenirea fenomenului de abandon scolar. In derularea programului ”A doua sansa”, se urmareste cercetarea si redactarea metodologiilor de abordare a fenomenului, se intocmesc studii evaluative, se elaboreaza, testeaza si implementeaza instrumente de corectie.
- Operatiunea preventiva: include mai multe categorii de persoane, reprezentand o agregare complexa a majoritatii factorilor semnificativi din jurul copilului, care ii pot afecta parcursul educational. In primul rand, este vizat insusi prescolarul/elevul care se afla in situatia de risc: se depun toate eforturile pentru a fi introdus, adaptat si mentinut in programele de educatie specifice varstei. Aceasta actiune se realizeaza prin sprijin psihologic, pedagogic, includerea copilului in activitati de genul gradinita, „scoala altfel”, ajutor la teme etc. De asemenea, se urmareste sursa potentialelor riscuri: mediul de trai si familia. Parintii primesc sprijin educational si la nevoie, financiar pentru a constientiza si sprijini evolutia educativa a copilului lor. Din punct de vedere al organelor sociale abilitate, acestea vor beneficia de programe de formare si perfectionare legate de activitatile ce tin de metodele de prevenire a abandonului scolar.
In cadrul proiectului, 970 de persoane, care constituie grupul tinta, vor beneficia de serviciile puse la dispozitie prin intermediul activitatilor derulate, accentul punandu-se pe indivizi din populatia roma, oameni cu dizabilitati, locuitori ai mediilor rurale precum si alte categorii de grupuri vulnerabile. Dintre acestia, proportiile directionale sunt impartite in urmatorul mod:
- 360 de persoane vor face parte din implementarea componentei remedial/corectiva (oameni care nu au absolvit invatamantul obligatoriu si au depasit cu cel putin 4 ani varsta corespunzatoare clasei neabsolvite)
- 610 de persoane vor face parte din componenta preventiva. Acestia sunt divizati, la randul lor in 3 subgrupuri diferite ca abordare:
- 230 de elevi cu risc de parasire timpurie a scolii: vor beneficia de consiliere, informare, orientare, programe de educatie formala si non-formala, gradinita, “scoala altfel”, scoli de vara, programe educationale recreative, instrumente inovative de invatare, evaluare si monitorizare
- 230 de parinti/tutori ai elevilor cu risc de parasire timpurie a scolii: vor beneficia de servicii de consiliere, orientare si constientizare, in scopul de a intelege importanta educatiei si a interventiei timpurii, precum si rolul lor in educatia si parcursul profesional al propriilor copii.
- 150 de persoane perfectionate care lucreaza cu persoane cu risc de parasire timpurie a scolii: reprezentate de personalul care lucreaza cu persoane cu risc de parasire timpurie a scolii, cu cei care chiar parasesc timpuriu scoala si cu populatia adulta; acestia vor beneficia de sprijin pentru formarea si perfectionarea in directii precum prevenirea abandonului scolar, programe de consiliere, asistenta psiho-pedagogica si sanitara.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt:
OS1 – Imbunatatirea nivelului de informare, constientizare si intelegere a membrilor grupului tinta privind oportunitatile oferite in cadrul proiectului. Acest obiectiv se atinge prin organizarea tuturor evenimentelor de informare si popularizare a programelor de formare, masurilor active de integrare in educatie, conferinte, campania de constientizare „Alege educatia” etc.
OS2 – Imbunatatirea procesului de educatie remedial/corectiva prin instruirea a 360 persoane implicate in dezvoltarea si implementarea programelor de tip “a doua sansa”, prin folosirea tehnicilor moderne de invatare.
OS3 - Implementarea unui program de tip “scoala altfel” pentru 460 persoane, elevi, parinti/tutori, cu scopul de a beneficia de educatie remediala si învatare asistata.
OS4 – Accesul la o tehnologie inovatoare (portal educational) care, pe termen lung, va putea fi utilizata ca suport in dezvoltarea de cursuri on-line
OS5 –Perfectionarea cunostiintelor si abilitatilor de folosire a calculatoarelor si dispozitivelor mobile moderne a profesorilor si personalului implicat in activitati de asistenta a indivizilor cu risc de parasire a scolii sau aflati deja in abandon scolar.
Valoarea adaugata a proiectului consta in implementarea si utilizarea instrumentelor TIC inovatoare care faciliteaza procesul de invatare si educatie pentru prescolari/elevi si personalul specializat implicat, atat din punct de vedere al materiei parcurse prin programa, cat si din unghiul familiarizarii si utilizarii mijloacelor moderne de invatare (echipamente hardware, laptopuri, dispozitive mobile, echipamente educationale si produse software).
Un alt aspect extrem de important este reprezentat de dezvoltarea si implementarea instrumentelor inovatoare de educatie, concretizate sub forma unor ghiduri interactive in format digital, fiecare specializat pe domeniul/cursul propriu. Un alt element care aduce un plus real acestui proiect este activitate de dezvoltare, administrare si actualizare unui element de tip portal, destinat in principal actiunilor de promovare, informare si diseminare.