In prezent, Romania se confrunta cu o problema pe cat de reala, pe atat de grava: numarul tot mai mare al abandonului scolar in randul copiilor (prescolari si elevi), precum si parasirea timpurie a sistemului scolar.
In conditiile actuale aferente regiunilor proiectului, majoritatii fortei de munca disponibila in mediul rural ii lipseste educatia de baza, implicit si o forma de calificare pentru o specialitate sau o meserie. Proiectul ajuta la ameliorarea acestei probleme prin organizarea programelor educationale “A doua sansa” si “Scoala altfel”.
Fenomenele sunt cauzate de numerosi factori de influenta cumulati. Dintre acestia, cei mai semnificativi sunt familia, mediul de viata, performantele scolare obtinute pana in prezent, comunitatea integranta, dar si altii care au influente asupra progresului indivizilor:
- Conditiile socio-economice si nivelul de trai al familiei din care provine - in majoritatea familiilor cu risc din mediul rural, saracia este principalul motiv de abandon scolar. Acesta reprezinta elementul declansator pentru toate fenomenele urmatoare, creand un cerc vicios din care copilul poate iesi numai prin munca, vointa, maturitate si intelepciune extraordinare. Saracia inseamna conditii inadecvate de locuit,dificultate in procurarea utilitatilor de stricta necesitate pentru mentinerea la scoala (conform calculelor Institutului de Stiinte ale Educatiei, suma totala necesara pt. un copil la scoala este de 419 euro/an), datorita saraciei copiii sunt solicitati la o multitudine de treburi gospodaresti in detrimentul timpului acordat studiului si de asemenea, dupa o anumita varsta, parintii pretind copiilor sa munceasca pentru a aduce bani in casa. In plus, cei care au abandonat deja scoala deseori nu se pot ocupa de educatia proprie pentru ca de ei depind alte persoane aflate in ingrijire. Proiectul contribuie la atenuarea acestor probleme prin oferirea de sprijin,subventii pentru toti cei 970 de participanti, respectiv a unei mese pe zi pentru fiecare zi de curs pentru 230 de elevi participanti la programul “Scoala altfel”.
- Nivelul de educatie al parintilor - numeroase studii releva faptul ca mai mult de jumatate din elevii cu risc de abandon au parinti cu cel mult studii primare. În conditiile în care parintii nu detin experienta în cadrul scolii, nu pot avea decat o influenta pozitiva limitata asupra parcursului scolar al copiilor. Cei mai multi dintre acesti parinti au o întelegere sumara a rolului scolii, a importantei educatiei si formarii pentru copiii lor, nereprezentand astfel un sprijin sau un model de urmat pentru proprii copii. De aici necesitatea educarii parintilor, organizarii de sedinte de consiliere si informare pentru parinti, astfel încat ei sa devina parteneri pentru educatia copiilor lor, nevoi care se pot indeplini prin implementarea proiectului.
- Performantele scolare ale copilului - in urma analizelor amanuntite, s-a constat faptul ca rezultatele obtinute la evaluari pot influenta si ele parcursul elevului. Cei care obtin in mod curent calificative generale de suficient sau repetent, indiferent de mediul de provenienta (rural sau urban) sunt predispusi abandonului scolar. Diferentele apar la elevii foarte buni si buni, care, in mediul urban, au sanse mult mai mari de continuare a studiilor. La tara, chiar daca un copil are rezultate foarte bune, tentatia parintilor si societatii de a-l indrepta spre munca creste semnificativ mai mult decat la oras,mai ales datorita saraciei si conditiilor dificile de trai. Proiectul vine cu o contributie bidirectionala la corectarea acestui aspect, in primul rand educarea parintilor, care vor incuraja astfel activitatile de educatie ale copilului, iar in al doilea rand grupul tinta va beneficia de servicii de asistenta sociala de mai buna calitate, oferite de personalul institutiilor abilitate in urma participarii la cursuri de formare si perfectionare sustinute in cadrul proiectului.
- Modul de prezentare al materiei scolare inadaptat asteptarilor, nevoilor si intereselor copilului. Prin intervievarea unui anumit numar de persoane din potentialul grup tinta, s-a ajuns la concluzia ca pentru unii copii, modul de prezentare al programei de invatamant este considerat neatractiv, nemotivant si plictisitor. La acest factor proiectul raspunde prin furnizarea de cursuri interactive in format online, pe calculator, laptop sau alte dispozitive similare, starnind interesul grupului tinta atat pentru programa scolara,cat si pentru tehnologiile moderne la care vor avea acces. Astfel, se va realiza atat alfabetizarea de baza, cat si cea informationala, tehnologica, ambele fiind de o necesitate esentiala in societatea contemporana.
- In cazul membrilor grupurilor defavorizate (romi, copii cu dizabilitati fizice sau intelectuale, delicventi juvenili, copii din familii destramate etc.), excluderea sociala este un factor esential in parcursul scolar al copiilor. Acestora le este deoseori refuzat accesul liber la o educatie de calitate (la scoli), sunt marginalizati, evitati si exclusi din grupuri sociale, sunt descurajati atat de catre familie, cat si de catre scoala si comunitate in general.
Proiectul raspunde acestor nevoi prin desfasurarea de actiuni integratoare in educatie, precum participarea la programe de tipul “A doua sansa” si ”Scoala altfel”, atat pentru cei din grupuri vulnerabile, cat si pentru restul categoriilor vizate. In corelare cu planurile externe, un obiectiv al Programului National de Reforme este cresterea si îmbunatatirea investitiilor în capitalul uman, iar în cadrul acestui obiectiv, o prioritate este cresterea accesului la educatie pentru grupurile dezavantajate.
Privind pe termen lung, educatia de baza va genera imbunatatirea nivelului de pregatire a capitalului uman, ce va conduce mai departe la cresterea ratei de participare pe piata fortei de munca si, implicit, a ratei de ocupare, acesta fiind un obiectiv major al Strategiei de la Lisabona.
In plus, proiectul este relevant fata de STRATEGIA EUROPEANA DE OCUPARE, in concordanta cu obiectivele STRATEGIEI LISABONA deoarece contribuie la dezvoltarea societatii bazate pe cunoastere si la cresterea competitivitatii economice, posibila doar in conditiile existentei unei forte de munca inalt calificate si adaptabile, capabila sa utilizeze eficient cunostintele si noile tehnologii. Proiectul presupune o abordare strategica si un plan de vederea dezvoltarii capitalului uman si va contribui la reducerea semnificativa a numarului de elevi care parasesc scoala,conform prevederilor Liniei Directoare nr. 22 din cadrul Liniilor Directoare Integrate pentru Crestere economica si Ocupare.