In Romania zilelor noastre, tinerii se confrunta din ce in ce mai frecvent cu situatii ce pot parea fara iesire. Multe dintre acestea pornesc de la lipsa unui loc de munca stabil, sigur si platit decent. Daca se priveste mai departe de starea actuala, anume la sursa problemei, se va constata ca de vina pentru situatia precara din piata muncii este uneori lipsa unei educatii de baza. Astfel, pentru a “trata” si preveni consecintele dramatice din piata muncii,trebuie in primul rand eliminata cauza declansatoare, anume prevenirea si inlaturarea abandonului scolar si parasirii timpurii a educatiei. Informarea si inscrierea grupului tinta consta in elaborarea procedurii de selectie, completarea chestionarului de selectie, aplicarea procedurii si a chestionarului si inregistrarea grupului tinta.
Etapa de elaborare a materialelor de sprijin presupune intocmirea unei documentatii solide, complexe, complete si coerente ce va servi ca suport de curs pentru membrii grupului tinta vizat. Rata abandonului scolar in Romania a fost in 2010 de 17,4%, in scadere fata de 2011, cand a fost de 17,5%, si fata de 2010 (18,4%), insa mult peste media de 12,8% din UE, conform datelor publicate de Eurostat.
In particular, pe criterii de mediu de viata si gen, ratele abandonului scolar in invatamantul primar si gimnazial se prezinta astfel:
- Anul scolar 2008/2009: in mediul rural,au abandonat scoala 1,9% din elevi, iar in mediul urban procentul a fost de 1,5%. Dintre acestia,baietii sunt mai expusi fenomenului (1,8%) decat fetele (1,5%).
- Anul scolar 2009/2010: in mediul rural,au abandonat scoala 1,6% din elevi, iar in mediul urban procentul a fost de 1,5%. Dintre acestia,baieti:1,7% si fete: 1,4%.
- Anul scolar 2010/2011: in mediul rural, au abandonat scoala 1,8% din elevi, iar in mediul urban procentul a fost de 1,8%. Dintre acestia, baietii sunt mai expusi fenomenului (1,7%) decat fetele(1,9%).
In anul 2009-2010, in invatamantul liceal,18.100 elevi au abandonat acest nivel de educatie, rata abandonului mentinandu-se pe un trend descrescator, cu mici fluctuatii, pentru acest nivel (de la 3,5% in anul scolar 2000-2001,la 2,2% in anul 2009-2010). In invatamantul profesional, abandonul scolar a inregistrat, in general, valori mai ridicate comparativ cu celelalte niveluri educationale.
Astfel, la sfarsitul anului scolar 2009-2010, au abandonat scoala 8,6% (10.000) dintre elevii invatamantului profesional. O rata ridicata a abandonului scolar s-a inregistrat si in invatamantul postliceal (5,5%).
Proiectul se adreseaza urmatoarelor categorii de persoane eligibile pentru a face parte din grupul tinta:
1. Pentru componenta remediala/corectiva:
- 360 persoane care nu au absolvit învăţământul obligatoriu şi au depăsit cu cel puţin 4 ani vârsta corespunzătoare clasei neabsolvite (învăţământul primar sau variante combinate cu persoane care nu au absolvit secundar inferior)
2. Pentru componenta preventiva:
- 230 elevi cu risc de parasire timpurie a sistemului educational: sunt vizati in special membrii grupurilor vulnerabile: copiii de etnie roma,persoanele cu dizabilitati, persoanele din mediul rural, delicventii juvenili etc.
- 230 Parinti/tutori ai elevilor cu risc de parasire timpurie a sistemului educational: avand in vedere ca una dintre principalele cauze ale abandonului este reprezentata de neimplicarea parintilor in activitatea scolara a copilului, lipsa de interes si de incurajare pentru parcursul acestuia,este esential ca parintii sa inteleaga si sa constientizeze rolul lor real in evolutia scolara a propriului copil, precum si faptul ca educatia este cea mai buna sansa pentru construirea unui viitor profesional de succes, ce asigura pe termen lung un nivel de trai decent.
- 150 de persoane implicate in dezvoltarea si implementarea programelor de educatie de tip „a doua sansa” si a programelor de prevenire a fenomenului de parasire a scolii - se vor organiza cursuri de perfectionare si formare pentru aceasta categorie, cu scopul de a spori capacitatea acestora de furnizare a unor servicii specializate de calitate superioara.
Fiecare dintre factorii contextuali prezentati mai sus reprezinta o stare nedorita de dezechilibru ce poate fi corectata prin metodele specifice.Implementarea proiectului de fata este necesara intrucat se raspunde la majoritatea problemelor cauzate de factorii declansatori expusi. Dupa cum s-au prezentat anterior, principalele probleme ale grupului tinta au legatura directa cu:
- nivelul de trai (saracia): cei care au parasit deja scoala reprezinta, de multe ori,una dintre principalele surse de venit pentru familie; in cazuri frecvente, cei cu risc de abandon scolar provin din familii foarte sarace, care isi permit cu greu sa ii sustina in scoala
- mediul de resedinta: cei din mediul rural sunt semnificativ mai predispusi abandonului datorita nivelului scazut de educatie din zona unde locuiesc, a mentalitatii parintilor, a distantei fata de scoala,a celorlalte indatoriri gospodaresti necesare subzistentei
- educatia parintilor: studiile arata ca persoanele cu parinti ce nu au experienta educatiei de baza/medie au un risc mult mai mare de abandon, intrucat nu primesc incurajarea si sustinerea necesara continuarii instruirii
- rezultatele scolare obtinute pana in prezent:copiii ce obtin calificative mai mici sunt mai predispusi abandonului, rezultatele slabe datorandu-se intr-o oarecare masura absenteismului, interesului scazut si lipsei de sustinere parinteasca
- excluderea din unitati scolare a persoanelor din grupuri vulnerabile: acestea se confrunta deseori cu refuzul de a fi inscrisi in scoli, gradinite sau alte institutii educationale, cu tratamente discriminatorii primite de la profesori si colegi.
Valoarea adaugata a proiectului este data in primul rand de capacitatea ridicata de interventie a parteneriatului care deruleaza prezentul proiect.Fiecare institutie valorifica in proiect expertiza acumulata in acest domeniu in ultimii ani in activitati similare, punand la dispozitie experti cu calificari adecvate, resurse materiale si financiare, astfel incat la finele perioadei de implementare rezultatele propuse sa fie indeplinite.
De asemenea, alt element de valoare adaugata este faptul ca proiectul valorifica potentialul oferit de noile tehnologii. Se dezvolta o aplicatie web integrata cu un portal de educatie online care va asigura sustenabilitatea proiectului pe termen lung si accesul la informatie si educatie atat persoanelor din grupul tinta, dar si personalului implicat in activitati specifice.